glossybox!

Ja, så nu har ännu en månad gått. Man märker verkligen hur lite man hänger med i svängarna när det kom en glossybox till mig idag. Tyckte inte alls att det var längesedan jag fick min senaste.. ?
 
 
 
Så fint papper! Juledition
 
 
 
* En ögonskuggspalett från färg
* En nattkräm från vichy
* En duoprodukt; läppstift och läppglans i ett från modelco
* Duschcréme plus doftprov från naomi campbell
* Ett rouge från glossybox egna märke. 

dag 11

 
Dag 11 — Dåliga vanor
 
Jag bet jämt på mina naglar när jag var mindre (fram till sjuan typ) sen bestämde jag mig en dag för att "det här är ju jävust äckligt emma. lägg av" och har inte bitit en enda gång sedan dess. Får rysningar varje gång jag tänker på att min tand ska igenom en nagel. Hua. Men gör ingenting liknande nu. Dock har jag en sak för mig som många i närheten stör sig på och det är att när jag läser någonting på datorn så markerar jag texten, och klickar. Markerar en bit till och klickar. Markerar och klickar. Markera - klicka. Klicka klicka klicka. Så håller jag på tills jag läst klart det jag ska. Inte jobbigt för mig men kan tänka mig att det är nå jävust störigt för folk som inte håller på så själv. 
 

ännu en dag

Hejsan. Har varit en väldigt chill dag idag, precis som dom flesta andra dagarna. Var uppe till 05 imorse och umgicks med andra arbetslösa människor så sov till tolv idag. Blev frukost med oss på övervåningen sedan stack jag till W en sväng. Efter det hämtade jag lillebror och har varit barnvakt tills nu. Lilla lilla lillebror..
 
Nu blir det Sunes sommar sedan tror jag det blir en rätt tidig kväll ikväll. Känns så slött här hemma. Puss
 

dag 10

 
Dag 10 — Fyra bilder som gör mig glad
 
 
 
 

dag 9

 
Dag 09 — Fem bloggar jag läser dagligen
 
Bellas blogg - Allas vår bloggveteran blondinbella. Gillar att hon skriver en del om inredning nuförtiden, även om det är på tok för långt ifrån min egna prisklass så är det roligt att se vad andra gillar för stilar. 
 
Stinas blogg - Aaah. Den här bloggen är ju så underbar! Hon har nyss fått sitt andra barn, tar underbara bilder,  har en egen webshop med inredningsprylar (i shabby chic/lantlig stil) lägger upp bilder på mat ibland och skriver många humoristiska inlägg blandade med seriösa ämnen som är viktiga att ta upp. Mer folk som stina!
 
Skvallerblogg - Det finns hur många stora bloggar därute som helst och ibland när man har riktigt tråkigt går man igenom alla, men oftast går jag in på denna och kan läsa om det hänt något "stort" för inte fan är det så roligt att läsa om det vardagliga livet. Egentligen.
 
Min systers blogg - Här ekar det ofta tomt på aktivitet men man måste ju kika in när min egna syster skriver. Man får inte missa något! 
 
Min kusins blogg - Även om det inte är daglig uppdatering här så är hon bra mycket duktigare än flisse iallafall ;) Lite inredning, lite mat, lite vardagsgnäll och lite bebismys! En härlig blanding.
 
Andra bloggar som jag inte läser dagligen men är inne på lite nu och då; Feministblogg, aah. Frispråkighet när den är som allra bäst. Blandar det med lite kissie och till sist lite katrin såklart! 

dag 8

 
Dag 08 — Nio saker jag gillar att göra
 
* Mat! - Allt som har med mat att göra. Planering, förberedning, inspireras, laga den och slutligen äta det jag själv gjort. Intresset kom upp när jag började med att äta vegetarisk kost, (sju år sedan) och fick då göra min egna middag hemma. Dessutom förstår jag inte människor som inte är intresserad överhuvudtaget av att laga mat. Vi måste äta och om inte något revolutionerande uppkommer innan vi dör så kommer vi måsta fortsätta äta tills dess så det är väl lika bra att hålla det på en hög nivå. 
 
* Måla/rita! - Är väldigt estetiskt lagd och ni som gått i samma klass som mig eller träffat mig när jag har papper&penna framför mig har förmodligen sett hur jag utsmyckar mina papper. Det är snirklar, blommor, prickar, små katter, stjärnor, tatueringsidéer, ord som jag hört någon sagt, cirklar osv.
 
* Myskvällar! - Gillar att ha nystädat, krypa upp i soffan och se en film, ha lite godis framför sig och tända ljus. Myskvällar kan även innebära att man t.ex träffas ett gäng och spelar kort och äter chips eller att man tar sig iväg på bio. 
 
* Dansa! - Så fort jag är ensam hemma dansar jag. Har dansat i många år, tävlat, uppträtt, provat på de flesta danserna. Det är något med att röra sig i takt till musik som jag inte kan växa ifrån. 
 
* Inredning/design! - Här kommer min estetiska ådra in och visar sig igen. Vet inte om jag behöver utveckla detta så mycket. Finns en helt egen kategori här på sidan där ni kan kika in :)
 
* Internetshoppa! - Jepp. Jag har förmodligen något high-score när det gäller att vara effektivast på birsta. Är aldrig en sån tjej som ska gå in i alla affärer, känna på allt, prova allt, fundera och hålla på. Vet jag vad jag är ute efter så har jag en bild i huvudet av det, går in och kollar (eller frågar) och finns det inte så behöver man inte hålla på och kolla på en massa annat. Därför gillar jag att klicka hem kläder&annat från internet där man ser alla plagg framför sig och slipper gå och känna på allt, stå i kö osv. Dessutom är det rätt mysigt att gå och vänta på paket :)
 
* Resa! - Spelar ingen roll om det är en helg i Umeå eller en utlandsresa. Det är längtan som gör det kul. Uppleva saker.
 
* Se svenska filmer och serier! - När man inte är på humör för att se hjärnvrickande filmer som tex inception så älskar jag att slå på en riktigt svensk, förutsägbar film eller serie, gärna från 90talet. Rena rama rolf, Solsidan, Sunes sommar, Wallander, Mysteriet på greveholm, Eva&adam. Ni förstår. Fjantiga kommentarer, dåligt skådespeleri, aah. Love it!
 
* Deeptalk! - Det här är något jag älskar. Rensa själen lite. Jag som är så sluten i vanliga fall känner verkligen vilken detox det blir för kroppen att få prata ut ordentligt med någon. Situationerna händer oftast när det är mörkt ute. Man sitter och ser en film, sover över hos en kompis eller sitter i en bil. Då kan det hända att man pratar om  dom där sakerna som aldrig skulle kommit upp annars. 

umeå

 
Hej på er. Blev en dag i umeå för oss på övervåningen idag. Hälsade på en släkting på sjukhuset sen blev det käk och ett minimalt varv på stan. Såg även Big brother-lars och Sassa blev starstruck! Ska slänga mig i duschen nu sen knoppa. Har inte alls fått den sömn som jag borde dom senaste nätterna. Natti finisar.
 
 

dag 7

 
Dag 07 — Det här får mig att gråta
 
När jag var mindre och hade en period när jag inte mådde sådär jättebra (läs: sjuan till nian) så hade jag en rutin på kvällarna att när jag duschat, tagit bort sminket, borstat tänderna och sådär så satte jag mig vid datorn, drog igång lite musik och grät. I princip varenda dag. Låter jättetragiskt när jag läser det men så var det och det behövdes inte alls mycket för att göra det heller, det var så mycket som hände. Men nu går det långt mellan gångerna. Man kan säga att när det händer något jobbigt så stänger jag av fullständigt, "lagrar känslorna", drar på mitt pokerface och tar itu med det jobbiga som legat på hög vid ett senare tillfälle när det svämmar över. Kan inte säga exakt att "det här gör mig ledsen" men jag har en grubblarhjärna och mycket av det jag mår dåligt över är när jag ifrågasätter min egna existens. Meningslöshet, hopplöshet. Sånt har jag ofta gråtit över.

i bakartagen

 
Kände mig lite bak-sugen (hehe...) ikväll så jag ställde mig och gjorde en vaniljsockerkaka med hackade hasselnötter så nu har vi precis ätit en varsin bit med kall mjölk. Inte mycket som slår den kombon. 
 

dag 6

 
Dag 06 — Det här får mig att skratta
Jag skrattar faktiskt mest åt saker jag säger själv eller saker man absolut inte trodde skulle hända. Svårt att beskriva vad man har för humor men kan visa några klipp från youtube så kanske ni själva kan få er på bra humör
 
 
 
 
 

helg nu igen

Hej på er. Igår var jag hos J och drack vin. Ni ser vad ofta jag börjat dricka nu bara för att jag skrev här att jag inte druckit sedan februari! Nä, men efter nästa lördag blir det nog lugnt ett tag. Vi drog iallafall vidare på gladan där det var ACDC-kväll! Roligt med lite bra musik för en gångs skull istället för avici och gangnam style och allt vad det är. 
 
W fyller år idag så vi har ägnat helgen åt att göra smörgåstårta! Två stora as blev det som vi kalasat på idag :)
 

dag 5

 
Dag 05 — Favoritsaker
 
Favoritsaker.. Det här är inte en sån skitrolig rubrik att skriva något om men min iphone är självklart en favoritsak. Kamera, blogg, spel, facebook, instagram, och en vanlig mobil i ett. Är supernöjd med den och ja.. det får väl bli en favoritsak då. 
 
Sen måste jag nog säga våra köksstolar är jäkligt högt uppe på listan just nu. Det är på gränsen till möbelporr! 
 

dag 4

 
Dag 04 — Favorit årstid
 
Är det här något jag ens behöver ta upp? Självklart sommaren alla dagar i veckan. Möjligtvis kan den tjuvstarta redan i mitten av våren men main sommaren. Har knappt underhudsfett så jag fryser lätt, har dålig blodcirkulation så händer och fötter blir svinkalla. Köldskador på båda fötterna. Är känslig för väderomväxlingar så blir deppig på vinterhalvåret. Ogillar mörker och snö och slask och jävulskap. Åker ingen "sport"?.. eh. Hur säger man det? Åker inte bräda, pulka, slalom. Har visserligen skoterkort som är lite skojsigt men näe, det väger aldrig upp.
 
Tänk er scenariot att det är slutet av april. Kikar ut genom fönstret och ser att det är barbacke, sanden yrar runt litegrann och solen är uppe. Kilar till bussen utan jacka. Lyssnar på glad, somrig musik och börjar känna dofter! Dofter som inte funnits sedan augusti så man skiner upp när man väl känner dom igen. Det är pollen, torrt grus, och det luktar värme. Lite senare kommer gräset och den riktiga värmen. Den där värmen när man knappt kan ha linne och shorts för man svettas ihjäl. Första gången man ska sola och tror att kroppen tål lika mycket som i slutet på juli. Bränner sig på axlarna, känner doften av tvåtaktsmoppar, klippt gräs, tändvätska, cigaretter, öl och grillat kött. Det är inte ens kallt på nätterna när man är ute och ränner. Det är sommarjobb, flipflops, hög musik från ett öppnat fönster på stadsfesten, folk återvänder hemöver från deras eventuella pluggorter, bad i en lite för kall sjö, myggor, sandiga handdukar, camping, fräknar, fiske, festivaler och en tripp till farmor i dalarna där det inte finns någon annan årstid än sommaren.
 
 
 
 
 
 
 
 

hårgodis!

För ett tag sedan så berättade jag ju för er att jag fått paket hem från Lyko. Den årliga beställningen där jag plockat med en hel del från mitt favoritmärke - tigi men även lagt ner lite annat smått och gott som jag ville prova. Ett av dom märkena var Macadamia natural oil. Jag har inte ord. Säger bara; wow! Har ju blekt sönder mitt hår för några år sedan som jag ju berättat förut så det har varit lite si och så med kvalitén även om jag, som många andra, inte vill klippa mig. Såhär har det varit: klippte mig i augusti 2006 hos frisören. Det blev skit och jag tappade totalt förtroendet för allt vad hade med frisörer och göra. Blekte sönder håret och klippte mig igen hos frisören aug 2010 så man fick någon typ av frisyr på håret och inte bara olika längder överallt. Men sedan dess har jag klippt mig själv, hos mig själv. Det funkar finfint! Så i samband med att jag fick hem beställningen toppade jag håret och sen testade jag denna produkt och den funkar underbart! ett leave-in balsam som luktar göttans. För första gången på flera år, kanske 7 år så känns håret som ett hår ska kännas. Det känns friskt och 
jag börjar se ett ljus i denna hår-tunnel :)
 
Här har ni godingen: 
 
Finns på lyko.se. Beställ därifrån, dom har svinsnabba leveranser, bra priser och en kundservice som vill hjälpa sina kunder.

dag 3

 
Dag 03 — Mina närmsta vänner
 
Jag är nog rätt dålig på det där med att vara en närmsta vän. Jag tror själv att jag är för mycket ensamvarg för att ha  bra kompisrelationer som varar för även om jag gillar att hitta på saker och snacka skit in på småtimmarna så öppnar jag mig aldrig för någon som jag borde. Även om jag pratar om mig själv så pratar jag inte om mig själv, förstår ni? Kan babbla hejdlöst om saker som inte spelar någon riktig roll men är en lyssnare ända ut i fingerspetsarna och en bästa-kompis-relation handlar väl om att man vänder ut och in på varandra, tillsammans. Får väl säga att jag själv är min egna bästa vän även om det låter som en tragisk emohistoria så är det faktiskt så. Men har många fina i min närhet, det ska ni veta! 
 
Självklart min fina sambo R. Vi somnar och vaknar ju med varandra vareviga dag så det är klart att man kommer varandra nära inpå skinnet. Han lyssnar på mig även om mycket handlar om honom just nu. Utan att berätta för mycket så har han en allergi som gör att hans kropp är "allergisk mot sig själv" så det är mycket telefonsamtal och mediciner och utredningar och vårdcentraler och sjukhus och skit just nu. & min vän W som jag egentligen inte förstår hur vi kan vara så nära varandra när han jobbar natt och kliver upp när det är dags för mig att göra iordning middagen. Gick i gymnasiet tillsammans och det var där vi hittade varandra, festade massor sen när jag flyttade hemifrån snackade vi mindre och sen fick vi tillbaka kontakten igen i höstas och då är det som om vi inte ens varit ifrån varandra.
 
Sedan vet jag att jag har ett par som är sådär; vi snackar sällan men när vi väl ses eller ens snackar via sms så känns det som om tiden stått still. Vi klickar direkt, även om våra liv tagit olika vägar på lite olika sätt. J och J <3

onsdag

Tjenis. Idag har det verkligen inte hänt ett dugg. Nog för att jag brukar ha tråkigt om dagarna men idag tog nog alla priser i världshistorien. Eller jo. Jag sminkade mig. Inte hänt sedan.. Vet ej. Längesedan. Kanske en vecka? Har inte koll på någonting längre. Vad är det för dag ens? Men lika säkert som att det blir mörkt på kvällarna den här årstiden så blev det middag; hemmagjord kebabtallrik. Inga konstigheter. Kebab i ugnen, grönsaker, rödlök, sås, strips som fått gona i fritösen.. typ så.
 

dag 2

Dag 02 — Min familj
 
Min familj är lite splittrad kan man säga. Mamma och pappa gick ifrån varandra när jag var liten och har sedan dess uteslutande bott hos pappa tills jag flyttade hemifrån tre månader efter studenten. Mamma skaffade ny man och barn, Eddie, och bor på bondgård långt upp i skogen ovanför sollefteå. Hon jobbar inom äldreomsorgen. Pappa bor i lägenhet på andra sidan ica och står på en plåtverkstad och jobbar. Sen har vi lillasyster Flisse. Nä, självklart är hon inte döpt till Flisse utan Anna, men för att göra en lång historia kort så är det lättare att säga Flisse än Flinjesus. Hon går första året i gymnasiet och går hotell och turism. Involverad i kyrkan och politik. 
 
Sen har jag en annan del av familjen som inte är biologiskt min familj men som blivit en familj rent emotionellt nämligen våra gamla grannar från när vi bodde i hus och allt var som en saga. Grannarna gick också ifrån varandra och då kan man säga att jag fick två mammor. En extramamma, Carina, med barn i ungefär samma ålder som mig och Flisse; Alice och Wille. Struligt? Nä, inte alls :) Alla familjer har det inte perfekt med mamma, pappa, barn, hus och välbetalda jobb och det är ingenting man behöver skämmas för. Den "socialt accepterade familjen" kanske inte har det så himla kul bakom stängda dörrar även om det är det skenet man försöker hålla uppe och då är det bra mycket bättre att ha det såhär. För det är en sak som är säker och det är att jag och min stora, konstiga familj har det riktigt kul. Även om det är två tonåringar som bara suckar åt allt, en tvspelskille som är besatt av manga, en lillebror som har adhd i benen, en mamma som bor långt bort och en mamma som bor närmre och bara varit med om elände dom senaste åren. Men det gör liksom ingenting. Vi fixar ju allt tillsammans. Det är inte vårt fel att vi inte kunde veta att saker och ting skulle bli upp- och ner för tio år sedan. 
 
Min fina lilla lillebror som inte alls är så liten längre. En hockey-/fotbolls-/tvspelskille som fyller tio år i februari!
 
Jag, eddie och flisse för lite mer än ett år sedan. Flisse fyllde 16 för ett halvår sedan! Sjukt.
 
Min fina lilla mamma.
 
Min fina extramamma!
 
 

middag nu igen

Jepp. Blev vegetariskt idag. Pastafjärilar med en sås gjord på morötter, lök och krossade tomater. Bli inte fega bara för att det inte innehåller nå kött. Ni får tänka såhär: sparar jag in en dag utan att äta kött kan jag kosta på mig att köpa en köttbit för några kronor extra nästa gång!
 
Riv några morötter och hacka lök. Bryn på tills dom blir lite mjuka och medgörliga. Pressa på en vitlök och smula ner en grönsaksbuljongtärning.
 
Häll på krossade tomater, två dl creme fraiche. Salt, peppar, chilipulver, lite sweet chili och basilika. Brukar ha färsk, hemodlad basilika på somrarna men på vinterhalvåret får man faktiskt fuska! 
 
Låt puttra en stund tills pastan blir klar.
 
Tadaa! gött med gårdagens sallad till. Begränsa er inte bara för att jag skrivit ut just dessa ingredienser. Knäck i två ägg och ha såsen som pajfyllning! Eller häll i lite quornfärs och gör en vegetarisk köttfärssås. Blanda ut med paprika eller rödlök. Gör enchiladas av såsen. 

Istället för att få paket så ger jag paket

Hej på er. Idag har jag ägnat mig åt en sak jag nästan alltid är tidig med nämligen julklappsinslagning! Älskar att frossa i fina julklappspapper och snören. Sparar på lådor från 25 december året innan för att vara redo :) Idag blev det tre små paket som slogs in. Vet dock inte var jag har min låda med presentsnören.. ? Måste försvunnit när vi renoverade i hallen för dom låg i den gamla garderoben. Hm..  Har ni börjat köpa och slå  in paket än?
 

dag 1

Hej på er. Känner att min blogginspiration kan behöva sig en liten skjuts i rätt riktning så jag snodde en sån där härlig lista med saker man ska skriva om i (det här fallet) 34 dagar, från min lillasyster. Hennes blogg hittar ni här
 
Det är väl bara att sätta igång då? Dag 01 — En bild på mig + 10 fakta om mig själv
 
 
Jag skriver alltid mycket hellre än jag själv pratar. Även om jag är riktigt duktig på att babbla så snackar jag fort och svär mycket. Så det är till min fördel att skriva ner saker jag vill istället för att säga dom. Dessutom är jag dålig att snacka känslor in real life men är en riktig fena på att skriva kärleksfulla sms ;)
 
* Mina ögon.. Är typ blind på högra ögat och ser fruktansvärt dåligt. Om skärpan är perfekt så ska den vara 1.0 och jag har 0.2 på högra ögat! 0.7 på andra så det är rätt mycket bättre. Sen är inte mina ögon helt runda så dom är lite mer formad som.. en rugby kanske man kan säga. Dessutom är jag sneögd (haha kolla bilden ovanför bara..) så en ögonlaseroperation är en tanke som slår mig allt oftare. Om jag ser såhär dåligt när jag är tjugo - hur kommer det inte vara om tjugo år till? 
 
* Har varit brunhårig sedan två dagar innan jag började första ring på gymnasiet. Tyckte jag var smart när jag  var mindre och blekte mitt hår tills det inte gick mer. Minns sista gången jag skulle bleka mig. "Äh, kan väl ha blekningen i lite längre eftersom det ändå är sista gången".. Yeah.. right..... Mitt överhår försvann och rann med schampoot ner när jag duschade och det är inte förrän nu, iår som det börjar komma tillbaka och äntligen kunna kallas kvalité. Trivs som brunhårig, trots att jag är så blek!
 
* Är utbildad möbelsnickare! Älskar allt som har med inredning att göra och har en stor passion för design. Är sugersugen att börja designa egna saker då jag tycker mig ha en stor estetisk ådra i mig och att jag har en idé om hur jag vill ha mina saker, men inte hittar möbler som passar. Dessutom är jag glad att jag vet att jag kan göra saker själv, med mina egna händer, om jag vill. 
 
* Har varit demi-vegetarian i sex år av mitt liv sammanlagt. Dvs jag åt inte rött kött. Det började som en vadslagning; "vi är vegos fram till julafton och klarar vi det så får vi äta julbord!" Sen körde jag på som vanligt ett par månader och sen gick jag tillbaka till att vara vegetarisk till den grad att jag bara åt fisk. Men fick järnbrist och är dålig på det där med baljväxter så jag började med kyckling igen och det gick bra! Det är fortfarande mina favoriter; fisk och kyckling och hade överhuvudtaget ingenting med att jag tyckte synd om djuren att göra, eller en moralisk anledning på något sätt. Sen när jag flyttade hemifrån så ville jag lära mig mer recept så då fick jag koppla på köttätandet och så ser det ut just nu. 
 
* Gjorde min första tatuering när jag var 16 år (haa.. hahaha.. ha. att det ens finns tatuerare som går med på det)  och har gravt nedsatt känsel över det området idag. 
 
* Har migrän och har haft sen jag gick i femman typ. Minns första gången jag hade det. Skulle upp till skolan och när jag vaknade hade jag en fruktansvärd huvudvärk. La mig i soffan, försökte få i mig nesquick-puffar (ni vet dom små chokladflingorna som ser ut som runda bollar?) men fick gå och spy upp dom (japp.. dom hann inte så långt ner så jag kunde identifiera!) och sen var jag återställd. Har haft några incidenter sedan dess.. spytt ner en hall på en övervåning, i skolan, hinkar osv. Ett tag var det så illa att jag kunde sitta och vänta i klassrummet mellan 9,10- 9,30 på morgonen för visste alltid att det skulle komma innan förmiddagsrasten. Har migrän med aura, dvs att man ser flimmer framför ögonen eller att händer och ansikte domnar bort. Tar jag inte medicin mot illamående så kommer en spya inom tre timmar :D Finns dock ingenting som hjälpt än för mig mot själva värken. Har hört att cannabis ska ha en bra effekt men vettefan om man är så sugen på att ställa sig och rulla en jäkel när man mår så dåligt. 
 
* Är 161cm men vill vara kortare! Eftersom jag är så smal så uppfattas jag som längre än om jag skulle vara en knubbis. Samma sak med mina taniga armar. Ser ut som långa ap-armar haha. 
 
* Älskar att resa, men det vet ni ju. Har varit i finland, danmark, tyskland, estland, lettland, bulgarien, grekland, tunisien och cypern. Gillar egentligen inte dom här resorna när man ska åka och tokpressa på stranden. Känns inte som om man upplever något. Var skitkul när vi var på rundresa i tunisien 2009. Var i alla dom stora städerna i landet, både turistiga och inte. Var en riktig upplevelse att vara i storstäderna där dom inte var så van att se svenskar, folk körde förbi med bilarna och öppnade dörrarna för dom trodde vi var horor och skulle hoppa in. Satt inne på caféer och beställde liksom en 1m hög vattenpipa till en skål med glass haha. Var och hälsade på i en engelsktalande skola och hela skolan ställde sig i en klunga och ville ha autografer (?!!) för att vi var vita och nya. Kände sig som justin bieber och det var fan ingen underdrift. Barn kom fram och ville känna på oss. Då är man speciell. Bodde på 5stjärnigt hotell, var på en paradisö och blev uppassade som galningar men var även i en regnskog där det odlades det ena och det andra och gick man igenom där kunde man se hur folk hade byggt små kojor men gud vad jag snackar! Det här går inte för sig. Men eeh.. rekommenderar tunisien som land att åka till. Äcklig mat både på turistställena och inne i städerna och dom äter typ efterrätter till frukost men fina stränder och härligt klimat. Väldigt kramigt folk. Billigt.
 
* Längtar tills jag ska få börja plugga. Är absolut inget läshuvud och har inte direkt kunskap att kunna memorera saker från ett papper för att skriva på ett prov och sen inte fatta vad jag snackar om. Det är en stor dålig egenskap. Men tänker komma in på sjuksköterska och sen vidare till barnmorska är tanken. Har varit väldigt inne på psyk-svängen för jag är otroligt intresserad och analyserande om allt men tror man får mer tillbaka som barnmorska. 

Lillpaprikan

Sådärja. Nu passar det att bli röd. Har väntat på den här paprikan att bli röd sedan maj typ. Och nu kommer den, när det är svinkallt ute. Nice.
 

någon slags crepes

Hej på er. Har varit en seg start på denna dag men dom senaste två timmarna har det minsann hänt lite saker. Blir ju lite begränsad när man inte har bilen hemma. Har varit och hämtat ut ett nytt körkort, då jag tappade bort mitt för någon månad sedan.. Har varit en sväng på dollar och köpt nödvändiga saker som diskmedel, städtrasor osv. Har storhandlat (handlar en gång i veckan bara så det blir några påsar varje gång), varit på systemet. Har även varit på jakt efter en särskild glögg som jag är supersugen på nämligen hallon & saltlakrits från märket Saturnus. Alkoholfri men verkar såå god! Säg till om ni ser någon! 
 
Idag blev det iallafall någon typ av fake-crepes med rester från gårdagens köttfärssås. 
 
Stek på en liten sats med pannkakssmet. Vet inte hur ni brukar göra era pannkakor men istället för vanligt strösocker använder jag vaniljsocker i smeten, men gör inte det i den här smeten utan ta gärna lite mer salt istället.
 
Ta några skedar köttfärssås från igår. Jag la även på lite scharlottenlök som låg i kylen. Vik in båda sidorna mot mitten och fäst med tandpetare/avbrutna grillpinnar om det behövs.
 
In i ugnen på 200c typ.. tio minuter, en kvart? La på en näve riven ost över dom också. Servera med en liten sallad och kall sås. Har ni märkt att jag äter kall sås till typ allt? :) Borde kanske flytta till indien där dom verkar äta mycket kall sås som tillbehör till sin starka mat. Okej då, ta en skvätt sweet chili breve istället då. 

The goodwin project

För inte alls lång tid sedan fick jag upp ögonen för en ny blogg: The goodwin project. Ni som hängt med här lite vet att jag älskar att se bilder på spännande platser, se hur jorden kan se så annorlunda ut bara man snurrar den ett femtedels varv. Och det är precis sånt som den här bloggen handlar om: resor. Eller snarare en resa runt jorden där en liten familj på fyra bestämt sig för att åka och med sig har dom ett filmteam som så småning om verkar ska släppa detta som film! Låter det spännande?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här finns en teaser på filmen:  
 
 
& följ för guds skull deras blogg! Den är fullproppad med vackra bilder och den hittar ni här.
 

Söndag och filmtips

Och så var ännu en helg över. Har varit några ovanligt lugna dagar den här helgen. I fredags tog vi det lugnt, såg filmen The terminal som jag rekommenderar! En relativt lättsam film om en man från Ryssland som reser till Usa men just när han ska in i tullen så blir han stoppad. Det visar sig att det just utbrutit ett inbördeskrig i hans land och alla pass är "lagda på is" för att regeringen ska försöka börja om på ny kula. Så han kommer varken in i Usa eller hem till Ryssland för hans pass är inte giltligt. Dessutom kan han typ tre ord engelska när han väl kommer dit vilket gör det extra spännande (eller ångestfullt) Därför får han stanna på flygplatsen JFK och lär känna en del av dom som jobbar där, tills man får klartecken att han kan resa hem igen. Detta verkar ha hänt på riktigt också vilket gör den lite extra bra :)
 
 
 
 Igår pluggade jag en del. Satte mig och gjorde klar en relativt stor uppgift som jag senare kunde skicka in. Aaah! Ångestdämpande på hög nivå. Senare fick vi besök av R's två kusiner som kom hit och åt lite rester av tårtorna. Snackade lite skit och sen åkte vi till W några timmar. Han skulle vara fyllechaffis under natten så vi stack dit och höll sällskap. Såg även filmen "Ted" som det snackats så mycket om. Visst, den hade sina stunder men var ärligt talat ingen höjdare. Kom hem efter fyra imorse så det blev en sovis idag. Efter att vi vaknat så har vi inte ens gått utanför dörren. Baara slöat hela dagen. Blev nyss spaghetti och köttfärssås och nu ska jag slänga mig i duschen för sen blir det Solsidan och Williams lista! 

15 nov

Tjenis! Igår fyllde mannen i huset år så dagen bestog av att städa, baka, och självklart snygga till sig. Gjorde en marsipantårta i onsdagskväll som fick gona på sig i kylen över natten och igår förmiddags slängde jag in en morotskaka i ugnen. Bjöd på god mat när han kom hem och sedan var vi med folk fram till tolv på natten! Nu är han iaf ett år äldre pensionen och det lär kännas gött. 
 
 
Uppnådde även någon slags ny nivå i mitt kockande igår. Tillagade oxfilé för första gången någonsin och den blev precis som jag ville ha den, trots att jag inte hade termometer! Potatisgratäng, rödvinssås, oxfilé och persiljesmör. snygga grillränder va? :)
 
 
Motorskaka med limefrostning.
 
 
Jäkligt bra bild på morotskakan och marsipantårtan. Kändes lite väl barnsligt med en grön marsipantårta så vi valde vit istället ;)

Matbilder

Sitter och googlar runt på bilder på mat. Kolla vilka fina! Ger hur många idéer till middagstips som helst ju! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Söndag

Hej på er. Har blivit dåligt med bloggande i helgen men det är för att jag glömt fota allt som jag tänkt fota. I fredags var vi hos min extramamma och lagade mat tillsammans. Det blev tacogratäng med barnen och en massa babbel som vanligt.

Igår tog vi det lugnt hela dagen sedan åkte jag på tjejmys på kvällen med J och E. Åt middag på träffen, drack vin och sedan vidare till parken som hade någon fest av något slag. Har alltid varit väldigt rädd om mina öron för det skulle vara en mardröm att inte höra något men är det någon gång man skulle få tinnitus så var det igårkväll. Herrejävlar vad det var hög musik. Hua.

Idag tog vi sovmorgon sedan blev det middag på kinarestaurangen i Kramfors med pappa och Co. Kom hem och har slappat framför tvn sedan dess. har man ett fint vardagsrum måste man ju njuta av det också :) Har sett på solsidan såklart och filmen Taken ikväll som var förvånansvärt bra! Lite väl mycket fake-fighter för min smak bara.


videoblogg

Hej på er. Idag har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle komma mig för att göra, nämligen filma mig själv när jag pratar.. med mig själv? En videblogg med andra ord. Fick sms av en läsare som ville att jag skulle lägga ut video på mig själv och vafan.. man lever bara en gång så här har ni: 
 
 Det är btw jag och Obama som är kungarna på retorik....
& nej självklart är jag inte naken. 

lax i folie

Tjenis. Vilket drygt väder vi har! Blir så himla tokirriterad när det blåser ute. Håret förstörs, sminket rinner åt alla håll och det blåser kallt på ställen man trodde man klätt över. Idag blev det lax i foliepaket i ugnen! Svindåliga bilder men ni börjar väl bli vana vid det här laget :)
 
 
Serverade i djuptallrik (oboymugg) så blev det lite lättare att äta.
 
 
Stekte på laxen lite snabbt i stekpanna så den fick färg. Salt, citronpeppar. Stekte förkokad potatis när laxen  var färdig. På med olja, rosmarin, salt och lite grillkrydda. Varva potatisen och laxen med morötter, spenat, purjolök, gul lök och creme bonjour gräslök. I med en skvätt vitt vin, en klick smöt och citron. In i ugnen typ tjugo minuter och sen ääät :D Sövlet i botten av b.la vinet blev så gott att sörpla i sig. Man skulle haft lite mjukt bröd att doppa i den. Vill äta den med sked!

dagens middag; baconpasta!

Tjosan på er. Har fått mycket kommentarer på om att ni gillar när jag lägger ut recept (nä, inga kommentarer här. ni skickar istället sms eller kommer fram på fyllan hah) så här kommer ännu ett vardagsrecept: baconpasta! Som alltid när jag lagar mat så är det mesta på måfå. Jag har ett hum om hur jag vill att maten ska smaka sen tar man mycket som kylskåpsrensning och oftast blir det bra. R älskar denna middag. 
 
 
Pelare i denna maträtt är : bacon, lök, creme fraiche och pesto. Resten får komma lite som det vill. Idag hade jag t.ex en pytteliten bit paprika som fick följa med, lite salladslök, purjolök, majs och några skivor vitlökssalami.
 
 
Koka pastan medans du knapersteker bacon. Hehee, flottigt och gött.
 
 
När baconen är typ färdig så dra i resten av grönsakerna och pressa ner en vitlöksklyfta. Låt steka på en stund. Dra ner värmen och klicka ner en liten burk creme fraiche, några skedar pesto (använder alltid röd till den här rätten. Antingen gjord på paprika eller soltorkade tomater, även om den sistnämnda är bäst) Peppra. Dra över lite chili, basilika, tomatpuré, ja det man känner för helt enkelt. Små pärltomater kanske? Det behövs knappt saltas något för baconen ger så bra sälta ändå. 
 
 
Slå av vattnet från den färdigkokta pastan och rör ner pastasåsen. Ser ut som barnmat men sånt slafs älskar jag. Har riktigt dåligt bordsskick också för jag har aldrig lärt mig äta med kniv och gaffel (bara gaffel alltså..) så det här passar mig utmärkt! Servera med lite sallad och ett stort glas kallt vatten. R häller även i två droppar svinstark sås i sin portion men så kul ska vi minsann inte behöva ha..

Paket nu igen

Min beställning från Lyko kom idag. Fick lite doft/shampooprover med också och det ska bli galet spännande, aldrig provat någon produkt från redken. Allt luktar så galet gott och förutom provet jag har imorgon så är det enda jag behöver bry mig om vilket shampoo jag ska använda ikväll :)


Fin!

Är och handlar och fick syn på denna grönsak! Tyckte jag hade memorerat namnet i skallen men det har glömts bort nu. Romanscokål eller om det var sallad. Fanns inget när jag googlade heller men den var skön att peta på :)


Helgen

Har varit ett par väldigt mysiga dagar den här helgen. I fredags tog jag det mest lugnt, färgade utväxten, pluggade lite, såg lite serier osv. I lördags var det först släktmiddag på hornöberget som gällde. Tog samma mat som alltid ; kycklingfilén och fick träffa lilla kusinbarnet Alva som bara var en månad! En riktig gullegris. På kvällen var det förfest hos W med mycket folk som sedan fortsatte nere på gladan där det också var mycket folk för omväxlingens skull. Var kvar till halv två ungefär sedan fortsatte efterfesten hos W till 08 på morgonen. Sov typ två timmar sedan blev det söndagshäng i hans soffa. Låg som fyra utslagna sillar utbredda i soffan. Små-åt och kollade på serier. For därifrån en pböter rikare och har sovit typ 15 timmar inatt så nu välkomnar jag en ny vecka, vad nu den kan ha att erbjuda.


torsdag

Tjenis. Varit en lång dag idag, har irrat runt både lite här och lite där men nu är jag hemma och har lagt in min årliga beställning från lyko.se. Beställer alltid alla hårprodukter därifrån oavsett. Bra priser, snabb leverans, trevlig kundservice. Kan inte begära mer. Blev 3 x shampoo+balsam, hårspray, saltvattenspray och en plattång. Blev en ga.ma cp1. Massor av bra recensioner sedan den lanserades så nu jäklar ska den bli min! Har även stora förhoppningar på produkterna från macadamia, har inte testat det märket tidigare så det ska också bli spännande. Och alltid shampo från tigi bed head. En trogen kund sedan låååång tid tillbaka så i duschen blir det inga större nyheter. Nä, nu ska jag slänga mig i duschen sen slå igen mina blå.